JAWA - HISTÓRIA
07.02.2011 00:00:00
V roku 1929 bolo v Československu 21 výrobcov motocyklových značiek. Najdlhšiu tradíciu spomedzi značiek mal z nich motocykel Laurin a Klement vyrábaný od roku 1899. Ďalšie značky ako Tarrot, Praga, Orion, Premiér, Čechie vyrábali stroje v malých sériách.
Na jeseň roku 1929 sa zrodila legenda výroby motocyklov v Československu firma JAWA. Názov firmy pochádza od skratiek priezviska jej zakladateľa Ing. Františka Janečka a názvu firmy Wanderer, ktorá sídlila v Nemeckom Chemnitzi a od ktorej Janeček zakúpil licenciu na výrobu motocykla. Do roku 1929 sa Janečkova firma zaoberala širokou škálou výroby od písacích strojov až po zbrane. A práve skúsenosti a náročnosť pri výrobe týchto zariadení sa stala dobrým predpokladom pre výrobu tak náročného zariadenia.
Wanderer 500 OHV
Motocykel ,ktorého licenciu zakúpila nová továreň bol Wanderer 500 OHV . Konštruktérom motocyklu bol A. Novikoff, ktorý postavil stroj novej generácie prezentovaný trojuholníkovým lisovaným rámom. Dovtedajšie konštrukcie boli stavané na rámoch trúbkových. Motor bol štvortaktný, jednovalcový, OHV. Prenos pohonu z motora na zadné koleso bol riešený veľmi zaujímavo a to pomocou hriadeľa.
Skutočne prvým motocyklom vyrobeným v novej továrni a vystavovaným na Pražskom autosalóne v roku 1929 bola Jawa 500OHV.
Jawa 500 - OHV
Po prvý raz na tomto modeli predstavila firma svoje farby tradičné aj pre iné modely. Typická červená farba kombinovaná zo žltými ozdobnými čiarami. Ako vidieť od nemeckého modelu sa líšila nielen farbou, ale napríklad aj kvapkovitou palivovou nádržou. Zaujímavá bola cena. Takmer 15000 korún a s prívesným vozíkom 17 000 korún. To bol vlastne jedným z problémov nového výrobku. V tejto dobe sa dalo za túto cenu kúpiť napríklad Aerovka v základnom prevedení. Tiež po konštrukčnej stránke sa vyskytli závady. Jednou z nich bolo časté lámanie sa prednej vidlice. Technické parametre boli nasledovné: štvortaktný jednovalcový motor s objemom 498,7 cm3 (o80x90) s pologuľatou spaľovacou komorou a výkonom 13 KW (18 PS). Uložený bol v dvojitom lisovanom rámu. Predná vidlice mala krátky zdvih a bola odpružená listovým perom. Motor mal suchú kľukovú skriňu, tlakové obehové mazanie, s motorom v jednej skrini bola trojstupňová prevodovka ovládaná ručnou pákou. Pohon zadného kolesa vykonávala hriadeľ s odpruženým spojením. Zadná vonkajšia pásová brzda pôsobila na hnaciu hriadeľ. Na ráfiky kolies sa montovali pneumatiky 27x4. Jednosedadlový motocykel vážil 175 kg, dosahoval maximálnu rýchlosť 95 km/h a spotreba bola 5 až 6 litrov/100 km. Vzhľadom na dostatočný výkon, bol motocykel častokrát vybavený prídavným vozíkom. Na nádrži motocykla a ani inde sa neobjavila typická značka Jawy. Tá sa objavila až pri tretej sérii motoriek v roku 1931.
Logo JAWA
Do roku 1931 sa vyrobilo 1 016 kusov tejto značky. Nebolo to veľa, ale ani málo, keď si predstavíme, že bola doba hospodárskej krízy. Ale Ing. Janeček pochopil, že pôvodná cesta ktorou sa chcel uberať, cesta lacného ľudového motocykla, cesta výrobcov ako boli Ford, či Baťa je tá správna. Preto chcel zaviesť výrobu jednoduchšieho jednovalcového dvojtaktu oproti doteraz vyrábanému komplikovanému pollitrovému štvortaktu.
Vývoj vlastného motocykla sa mu zdal zdĺhavý a tak kúpil licenciu na motor Viliers 175 cm3, ktorý montoval do rámu vlastnej konštrukcie. A tak sa zrodil šláger. Cena motocykla bola len neuveriteľných 4650 korún a za prvý rok sa predalo 3 020 kusov. Výroba tohto typu v malých obmenách skončila až v roku 1946.
Jawa 175 -Viliers
Jawa 175 mala trojkanálový dvojtaktný jednovalcový motor o objeme 172,6 cm3 (o57,2x67), výkon 3,6 kW (5,5 PS) pri 3 750 ot. za min. a kompresný pomer 6,7:1. Piest mal deflektor. Magnetogenerátor Villiers 15 W bol zabudovaný v zotrvačníku. Trojstupňová prevodovka s jednokotúčovou suchou spojkou sa obsluhovala ručnou pákou, vedúcou priamo zo skrine. Rám bol vlastnej konštrukcie z lisovaného plechu rovnako ako kyvná páková vidlica odpružená jednou vinutou pružinou. Palivová nádrž v ráme mala kapacitu 10,5 litrov benzínu zmiešaného s olejom v pomere 25:1. Hmotnosť bola pôvodne len 70 kg, rozmer pneumatík 2,75x25. Motocykel dosahoval najvyššiu rýchlosť 70-80 km/h pri spotrebe 3 až 3,5 litrov na 100 km. Celkom sa vyrobilo 27 535 kusov Jawy 175. Cena poklesla počas výroby až na 3 490 korún (1936). Tento typ sa zaslúžil o motorizáciu vtedajšieho Československa. Dovoz motocyklov zo zahraničia bol takmer zastavený. V roku 1930 bolo ponúkané na trhu 94 % zahraničných značiek a len 6 % domácich, ale v roku 1937 to bolo už len 6 % motocyklov zahraničnej výroby.
Firma cítila určitú medzeru vo výrobe medzi luxusným pollitrom a ľudovou 175. A tak prichádza možnože finančne neveľmi vydarený, ale konštrukčne veľmi zdarilý typ Jawy 350 SV. Prototyp tohto motocyklu bol vystavený na Pražskom autosalóne v roku 1934. Mal lisovaný dvojitý trojuholníkový rám s lisovanou prednou vidlicou odpruženou centrálnou vinutou pružinou a veľkú palivovú nádrž. Jawa postavila vlastný motocykel s množstvom pozoruhodných prvkov. Motor SV bol vybavený elektrickým spúšťačom (dynamo-štartér). Prevodovka bola u zadného kolesa, poháňaná hriadeľom podobne ako u Jawy 500 OHV. Prototyp sa osvedčil, ale vzhľadom na neobvyklé konštrukčné riešenie bola sériová výroba drahá a cena 350 dosahovala cenu 500.
Jawa 350 SV
V rokoch 1934 až 1936 ich bolo vyrobených 2 500 kusov takmer bez zmien počas výroby. Motocykel vážil 125 kg, dosiahol rýchlosť až 100 km/h a spotreboval v priemere 3,5 litra/100 km.
Komentáre
Jawa
JAWA 0,5
jawa
Jawa